torsdag 13 juni 2013

Vänliga människor


Idag har det varit regn hela dagen. Eftersom det inte gick att vara ute och pyssla bestämde jag mig för att köra iväg en tur till en närliggande småstad. Jag gick in på en större blomsterbutik som har både inne och uteväxter.
För några år sedan köpte jag en fikonplanta som tyvärr inte klarade vintern. Har varit sugen på att köpa en ny men detta har inte blivit av. Tittade på en för några veckor sedan men det blev inget köp. När jag idag såg att de sålde sådana så bestämde jag mig. Efter att ha valt ut en (det hör till saken att jag inte tar första bästa utan i princip går igenom alla) så satte jag den i en korg. Inne i affären satte jag korgen ifrån mig medan jag valde ut andra blommor.
Då kommer det fram en äldre dam och undrar om det är min korg, vilket jag svarar ja till. Hon berättar då att hon köpte en fikonplanta förra veckan och att den hade ohyra som åt upp bladen. Med såpvatten gick det att få bukt med det men hon ville tala om detta. Vi kollade på plantan och visst satt där små svarta kryp. Så snällt av henne!! Jag tackade så hemskt mycket för vänligheten och satte tillbaka plantan. När jag nu tänker på det borde jag naturligtvis sagt ifrån till ett biträde men det fanns inte i huvudet då. Det verkar i varje fall inte som att jag ska ha en fikonplanta.
 Dagens köp blev dessa två sedum.

Nu ikväll när regnet upphört har jag i varje fall fått ner ett klätterstöd till mina luktärter. Än så länge lär de inte behöva något men förhoppningsvis så småningom och då finns det på plats.

För övrigt så har jag fångat 16 sniglar och några av dem farligt nära trädäcket med lupinen. Än så länge har ingen hittat dit.

Sköt om er!
Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar