tisdag 11 juni 2013

Nu börjar kampen!






Jag har en liten plätt i trädgården som jag kallar ängen. Den består av lite halvhögt gräs. Förra året så tänkte jag mig att jag skulle ha lite blommor i denna. Eftersom jag gillar lupiner så köpte jag mig en sådan planta och grävde ner. Jag såg framför mig hur denna skulle sprida frön och jag skulle få en äng alldeles full av lupiner. Efter tre dagar hade drömmen gått i kras. Kvar av lupinen fanns absolut ingenting. Däremot så satt där ett antal nöjda mördarsniglar i gropen.
Det är nämligen så att det är mer än jag som tycker om växterna i min trädgård. I år fick jag för mig att jag ska räkna hur många jag fångar. Under maj månad blev det 56 st.
När jag idag såg denna lupin i blomsteraffären så tänkte jag att jag ska minsann åtminstone ge dom en kamp. Alltså har jag nu köpt en ny lupin. Dock tänker jag inte plantera den på ängen utan det får bli i en kruka på trädäcket. Får se hur länge det dröjer innan de hittar den.
 Man ska inte tro att sniglar är dumma. De gömmer sig ofta i en kruka sidan om den som angrips. Eftersom det är en växt som de inte äter på så kan man tro att det inte finns några sniglar där. Men jag har kommit på dom så mej lurar dom inte längre.


Här är däremot en frösådd daggkåpa som blir större för varje år. Det konstiga är att jag har min första daggkåpa på andra sidan huset så det är lite märkligt att den har hamnat här.

Må så gott!
Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar