lördag 15 juni 2013

Koltrastungarna


Titta vad jag fångade på bild idag!
Det har varit en väldig fågeltrafik idag in i skjulet. Koltrastparet har turats om att mata sina ungar och plötsligt ikväll ser jag detta. De är ju stora. Snart verkar det som att jag får ha skjulet för mig själv igen vilket jag faktiskt ser fram emot . Hur kul det än är med fåglarna så är det lite jobbigt när man inte kan hämta sina grejer hursomhelst. När jag var där inne idag så satt hanen utanför på marken med en mask i munnen och visade med all tydlighet att han tyckte jag skulle gå ut.

Idag har jag fått krattat upp de sista löven i min vårstädning av trädgården. Hade en liten hörna kvar som av olika anledningar ej blivit gjort. Varje vår blir det ca 50 säckar med löv, barr och kottar som krattas upp och körs till tippen. Jag tycker verkligen det är avkoppling att kratta. Man kan passa på och fundera på saker och ting. Dessutom ser man resultat av jobbet man gör.






Taklök är en tacksam växt att ha. Den är dessutom lätt att föröka. Hittade en spann med tegelkross som jag glömt bort och fyllde upp lite där jorden var synlig.

Lagom till det var tid att laga middag så öppnade himlen sig och det både regnade och åskade. Det känns lite kusligt när det åskar faktiskt. Som tur var så gick åskandet snabbt över medan regnet höll på ett bra tag. Efter det var det dags att ta på stövlarna och utrusta sig med plastpåse och spade och gå på snigeljakt. De brukar komma fram efter regn. Jag vet inte om jag gick ut för tidigt för jag hittade bara tre stycken.

Imorgon är det Öppna trädgårdar på Söderslätt och förhoppningsvis så håller regnet sig borta. Ser fram emot en runda.

Trevlig kväll!
Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar