fredag 7 augusti 2015

Muehlenbeckia

eller Plättar i luften om man så vill.
Har haft denna växt tidigare men i år har den fått ta plats på flera ställen.
Förra året planterades denna i krukan och där övervintrade den också, på samma plats.


Planterad tillsammans med Petunia.

Här gör den skäl för namnet "Plättar i luften".

Här är en kusin "Violiner i luften". Inköpt på Malmö Garden Show.

Den har ett lite annorlunda sätt att växa. Bladen sitter inte så tätt och det är som ett litet rutnät som svävar över det hela.
Tittar man riktigt noga kan man ana att bladet har formen av en fiollåda. Fast violin låter ju mer "poetiskt".

Jag gillar båda och kommer garanterat att ge dem plats även framöver.

Må så gott!
Pia

5 kommentarer:

  1. Plättar i luften är en favorit även här. I år har jag planterat den i en rabatt, och det verkar fungera bra. Men det är tveksamt om den övervintrar här hos oss. Violiner i luften lät ju vackert, visste inte att den hette så. Riktigt fin är den/ Titti

    SvaraRadera
  2. Så skirt och vackert. Har inte provat nån av dem utomhus, men det måste jag nog till nästa år.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Pia! Tack för titten hos mig! Plättar i luften har jag utomhus hela året i kruka och den har överlevt många år nu, fast några vårar har jag tvivlat att den ska komma igen. Kusinen däremot har jag inte provat, fin är den dock med sitt rutnät. Önskar dig en fin kväll!/Merja

    SvaraRadera
  4. Jag tycker så mycket om de där plättarna men jag tycks ha en viss förmåga att ta död på dem. Men skam den som ger sig, kanske är det dags för ett nytt försök. ;)

    Ta hand om dig Pia.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Jaså, heter den violiner i luften, det visste jag inte. Tror jag har hört den kallas zigzag-planta. Den gillar jag hur som helst, den finns här hos mig. Och plättar gillar jag, jättemycket!
    Nu fick jag lite dåligt samvete, har jag aldrig kommenterat hos dig? Jag brukar försöka "hälsa på" hos de som kommenterar hos mig, men ibland glömmer jag nog tyvärr. Men det är mer alla utan blogg som aldrig kommenterar som jag avser. De säger till mig när jag träffar dem IRL "jag tycker så mycket om din blogg, den är så fin", men de har aldrig kommenterat. Det tycker jag är ganska tråkigt. Att kommentera är för mig ett bra sätt att visa uppskattning.
    Tack för dina kommentarer hos mig och ha en fin vecka, vädret är ju härligt!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera