lördag 22 augusti 2015

Det rör sig i luften

Denna tid på året brukar det vara en massa Trollsländor i luften. De ser nästan ut som små miniflygplan där de far fram.





 Den här stackaren har en skadad vinge.
Tyvärr så irrar de sig in i uterummet. Dagligen måste vi rädda någon stackare som inte hittar ut själv.
Som tur är har vi av någon anledning sparat en håv sedan barnen var små. Den kommer väl till pass till detta.

Härförleden när jag satt i uterummet ser jag hur en duva kommer flygande på låg höjd. Det händer då och då. Precis innan de når fram brukar de lyfta upp över taket. Jag hinner tänka att detta kommer inte ske denna gång. Duvan kommer alltså inflygande men blir nog lika rädd som jag. Den vänder tack och lov om och flyger ut igen.





 En hel del fjärilar flyger också omkring. Alla av samma art.




 Luften är också full av humlesurr. Massor av humlor som symboliserar sommar.

Må så gott!
Pia



5 kommentarer:

  1. Så fina bilder Pia. :) Vi brukar ha gott om trollsländor men denna sommar har jag inte sett en enda. Men än är inte sommaren slut så jag hoppas att jag får se någon även denna sommar för de är så otroligt vackra. :)

    Sköt om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Trollsländor brukar vi ha mängder av, men i år tycker jag det är färre än vanligt. Hoppas verkligen de kommer. Fjärilar har det också varit dåligt med, men som tur är har de återkommit i och med augustivärmen. De är så välkomna!

    SvaraRadera
  3. Trevligt med alla insekter! Här är det dåligt med sländor men hittade en stor grön vårtbitare häromdagen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder av de små som vi delar trädgården med....!!!
    Du verkar ha bra pli på dina trollsländor.....mina vill inte sitta still för fotografering....=)

    Ha det bäst !

    Kram Ninni



    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder! Jag har också fått rädda ut trollsländor ut ur mitt orangeri. Håvar är bra i det läget :-) Så stora de är när man kommer dem så nära.
    Ha det gott!
    Katarina

    SvaraRadera