fredag 13 mars 2015

Vårtecken

Läste häromdagen i tidningen att vi inte haft någon metrologisk vinter här längst ner i sydvästra Skåne. Det betyder alltså att dygnstemperaturen inte varit 0 grader eller lägre under fem dygn i rad.
Vän av ordning tänkte då: - Man kan väl inte hoppa över vintern?! Den ska ju vara mellan höst och vår.
Sedan kom jag fram till att det finns många länder som inte har vinter. Så jag nöjde mig med den tanken.
Men idag slog det mig att dessa länder kanske har en annan definition på vinter. Nu är det alltså tillbaka till att man inte kan hoppa över vintern.
Nåväl vinter eller ej, här kommer mina vårtecken:
Årets första nyckelpiga.


 Tulpanerna är på väg.
 Det finns liv i min Lupin.

 Lökar på väg upp.
 Trodde jag grävt bort snödropparna när jag planterade om i somras.
 Inköp av penséer som ska plateras i helgen.
Sist men inte minst. Sekatör, handskar och spann är framplockade och klippning av perenner har börjat.

Fler bidrag här:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/


Må så gott!
Pia

11 kommentarer:

  1. Härligt, har också sett nyckelpiga och fjärilar, Idag kom de första penséerna med hem. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Våren är på väg även hos dig både med blommor och djur
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Det var många härliga vårtecken! Jag såg också en nyckelpiga häromdagen! Glad vår. /Lotta

    SvaraRadera
  4. Fina vårtecken hos dig!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Så härligt med våren och du har ju mycket som är på gång upp! Tack för din kommentar hos mig!
    Trevlig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  6. Härliga Vårtecken du bjuder på! Har inte sett någon nyckelpiga ute än här uppe, men en fluga kom faktiskt in i dag! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  7. Ååhh så mysigt med en liten nyckelpiga. Hoppas han/hon klarar sig även om det skulle blir lite kyla :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Härliga vårtecken du bjuder på. Har också sett nyckelpigor redan:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  9. Vilken fin trälåda med vårlökar. Jag såg också en nyckelpiga igår, och även en liljebagge, men den finns inte längre...he,he! Har också handlat Penséer men de flesta står i växthuset och väntar på varmare tider för nätterna här är fortfarande väldigt kalla. Önskar dig en trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  10. Ja du, det är mycket som ska hinnas med nu under den tidiga våren! själv håller jag fortfarande på att klippa ner perenner och räfsa ur rabatter. Det kan jag roa mig med ett par veckor till tror jag.....
    Men, några penséer (som jag älskar) har jag inte hunnit med att köpa. Tänkte köpa två när jag var till ICA och Coop igår, men dom vissna stackarna ville jag inte ha. Så nu hoppas jag att vi idag tar oss till mina favoritväxthus hos Jonas i När och inhandlar några riktigt tjusiga och välskötta. Fast gubben min vill nog inte åka dit, han vet att det inte bara blir två precis.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  11. Härliga vårtecken!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera