fredag 20 mars 2015

Trädgårdsdrömmar

Det finns olika sorter av drömmar, realistiska och orealistiska. Drömmar som kan bli verklighet och andra som förblir just drömmar.
När det gäller trädgården så håller jag mig till att drömma om sånt som kan bli verklighet. Är det då drömmar eller planer? Kanske en dröm tills projektet startar.
I så fall har jag en dröm.
Att förvandla en tråkig gräsmatta till något annat. Vad vet jag inte ännu.

Tidigt på sommaren är denna gräsmatta täckt av Tusensköna. Men sedan är den bara väldigt trist.
Eftersom underlaget mest består av sjösand som ätit sig genom den jord som en gång lades dit så är det ingen större mening att vattna. Det rinner bara igenom. Detta innebär att allt blir torrt och gult. Liknar mer en matta av hö.

Har funderat på att göra gångar. Men hur skulle de se ut?
Har funderat på sten av något slag.
Har funderat på nån form av rabatter där jag kan gräva ut en begränsad del och lägga i jord.
Eller kanske en kombination av allt?

Jag sitter på en stol i solen (i onsdags) och tittar mig omkring och funderar. Då får jag syn på denna  lilla Tusensköna. Ännu är den helt ensam.
Fortfarande vet jag inte hur jag skulle vilja ha det. Är dock övertygad om att en dag står det bara alldeles klart. Tills dess fortsätter jag drömma. Det kommer bli en äng av Tusensköna denna sommar också.

Kanske någon som har nåt förslag?!

Fler drömmar kan du läsa om här:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Må så gott!
Pia

17 kommentarer:

  1. Jag har en lika tråkig gräsmatta, men ännu tråkigare då jag inte har några tusenskönor i den, bara mossa. Jag sitter och tittar på andras trädgårdar med frodig grönska och små rum, vill komma dit jag också, men det får bli en bit i taget.
    Lycka till med dina drömmar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Gör en enkel ritning. Ha lösa bitar med dina förslag, möblera, möblera om osv. Ännu bättre men mer arbetskrävande är en modell.
    Det blir säkert jättebra, för idéer det har du ju!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Det finns absolut inget så upphetsande i trädgårdsdrömmar som en "tråkig" gräsmatta! Vilka möjligheter! Vilken chans att skapa något alldeles speciellt. Om jag vore i dina lyckliga kläder skulle jag först kolla på tre stycken träd och plantera dem strategiskt.
    När träden väl är där och du vet hur stora de blir kommer du nästan se framför dina ögon var en ringlande stig ska gå där mellan träden. När gångarna väl är på plats kommer du att se va rabatterna ska var - o.s.v.!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket roligt projekt! Ska bli kul att sed vad du 'drömmer fram'! Mitt tips är att först tänka på höjden (tar längst tid) och på rumsindelning, sedan kan man lösa allt eftersom! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Utan drömmar stannar allt....känns som om det är en otroligt viktig ingrediens till ett njutbart liv.
    Dina drömmar är verkligen underbara...=)

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Så härligt med trädgårdsdrömmar, speciellt om man kan förverkliga dem.
    Underbara bilder. Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. En gräsmatta full av möjligheter som em vit canvas. Förstår att det är svårt att bestämma. Skulle också börjat med trevliga träd, sen kanske göra en rabatt i solen med gräs och tåliga växter.
    Ha det gott och lycka till
    Anette

    SvaraRadera
  8. Det första jag tänker på är att anlägga en damm någonstans. Den behöver inte vara så stor, men vatten skapar spännande färgskiftningar, grönska och djurliv. Sen kommer allt det andra naturligt - gångar, rabatter och rumsavdelare.
    Men du kommer säkert på nåt! :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Åh, så roligt att ha en plats att skapa nytt på. Möjligheter. Jag funderar... Vill du att det ska bli ett eget rum att kliva in i eller är det något som ska kunna ses från altanen? Dvs ska det finnas väggar som gränsar eller är allt ett rum? Vill du kunna slå dig ner där eller "bara" vandra omkring? Vill du skapa lite skugga eller ska allt ligga i sol? Ja, många frågor... o möjligheter. (Jo, blir allt lite avundsjuk =oP)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Att sätta sig ner och se på sin trädgård är nog det bästa sättet att börja planerandet. Att besöka andras trädgårdar eller söka inspiration på nätet eller i böcker och tidningar. Plötsligt så klarnar det och man vet hur man vill ha det. Det är en process som måste få ta lite tid, inte hasta fram något. Du har fått flera goda råd om att börja med "taket" i trädgården, sedan kommer resten av sig själv. Blir spännande att följa dig framöver. Ha en trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  11. Jag är såå jättetacksam för allas engagemang och era tips för detta projekt!!
    Har fått mycket att tänka på. Hjärtligt tack!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  12. Ja, trista gräsmattor är inte kul. Hoppas du hittar på något roligt med din plätt! Rum, är bra...
    Lycka till!
    Milla

    SvaraRadera
  13. Hej igen!
    Du undrade över frö i morötterna. Brukar oftast bara strössla ovanpå eller blanda solros- coh pumpafrön i de rivna morötterna, med eller utan dressing, funkar vilket som.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  14. Du har fått mycket bra tips om hur du kan börja , med träd och så vidare. Oftast görman tvärtom, i alla fall jag. :) börjar med rabatterna.
    Lycka till!

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  15. Härligt att ha planer att utgå ifrån:) Det kommer säkert bli hur fint som helst. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  16. Planer börjar väl med drömmar? Dom viktigaste i alla fall. Tror de kommer bli underbart hur du än bestämmer dig för att göra. Kram

    SvaraRadera
  17. Gräsmattan är ju inte så spännande i sig. Ibland väldigt bra, som när man har småbarn som behöver yta att leka på .. eller annat. Men den är ju väldigt bra som yta att drömma om, som du har insett. Så många möjligheter ... och så mycket jobb :) Jag har märkt att gräsmattan krymper till förmån till annat, mer spännande. Lycka till!

    SvaraRadera