lördag 7 september 2013

Sommarens sista blomma

Just nu pågår det en hel del projekt inomhus vilket gör att trädgården får stå tillbaka.
Idag bestämde jag mig dock för att vara ute en stund. Slängde de sista sommarblommorna. Den här fuchsian på stam tyckte jag däremot var för fin att kasta så den får hänga med ett tag till.

Vad hände här? Är det inte sent att blomma och sätta frukt? Detta är en typ av citrus som bär små runda orange frukter. Har bara stått och varit grön hela sommaren utan tillstymmelse till annat.

Tycker verkligen om Hortensia. Synd att de inte klarar vintern i kruka. Har försökt men det går inte.
Köpte mig ytterligare en Alunrot. Sorten heter "Marmelade". Fantastiskt att jag la namnet på minnet. Förmodligen för att försäljaren kom och sa: - Jaså du ska köpa marmelad? Jag fattade absolut ingenting och då sa hon att sorten hette så.

En ny flaska till min samling, den i mitten. Det är första gången jag är på en loppis där försäljaren prutar med sig själv. När jag stod och tittade på flaskan sa hon : - Den kostar 55 kronor men jag kan sänka den lite om du är intresserad. Jag undrade vad det innebar. Du får den för 45 kronor, sa hon. Man blir ju varken fattig eller rik på en tia men det var lite kul.
 Enligt henne är den fylld med kaffebönor från andra världskriget. Vet inte om det kan stämma men tror nog att jag tömmer ut dom.

Det är höst i almanackan men det känns inte så när solen är framme och värmer. Idag är det 24 grader.  Man blir ju lite splittrad eftersom det är höst i trädgården i alla fall. Löven ligger gula på marken, ljungen blommar och spindlarna gör sina nät precis överallt. Det första jag gör när jag kommer ut är att ta tag i kvasten och sedan gå med den framför mig och vifta. Får panik av dessa kryp.

När jag gick min runda med vattenslangen fick jag se att det lyste rött i jordgubbslandet. En sista jordgubbe satt kvar på en planta. Stoppade den i munnen och tänk den smakade precis så gott som den första man äter på sommaren. Den var så full av "sommarsmak". Jag blev nästan lyrisk. Bestämde mig för att det fick bli min punkt för sommaren. Nu är det höst!


Ha det gott!
Pia






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar