fredag 4 mars 2016

Vårtecken?

Jo, det står ju Mars där.
En sån här tavla fanns i klassrummet när jag började skolan i slutet på sextiotalet.
När jag själv fick barn i slutet på åttiotalet och början på nittiotalet hittade jag denna att skicka efter. Alla tre har haft den på sina rum.
Barnen är nu utflugna men tavlan hänger kvar hos mig. Nostalgi.

Idag när jag var ute i dimman på min joggingrunda så hade jag nästan gett upp hoppet om att få se något vårtecken när en liten hörna med snödroppar dök upp. Fick mig att tänka på när jag för några år sedan blev lurad av en försäljare på en trädgårdsmässa. Frågade efter snödroppar och han kom med en påse lökar som han påstod var detta. Var lite fundersam då bilden inte liknade sådana. Men jag fick väl tro honom. Så egentligen var det nog så att jag lät mig luras.
Lökarna grävdes ner och det som kom upp var inte snödroppar utan snöklockor. Söta i och för sig men inte vad jag ville ha.

När jag funderade på ämnet i morse så tänkte jag att det inte var så mycket att visa några krukor med lite knoppar i. Men nåt annat finns inte att visa här. Så det får bli så.




Roligare än så här blir det inte första fredagen i mars.

Fler bidrag här:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Må så gott!
Pia

14 kommentarer:

  1. Ja, den där bilden minns jag också från min barndom. Kul att du har den kvar. Ser mysigt ut med alla små vårlökar som sticker upp näsan:-)

    SvaraRadera
  2. Jag trodde nog att våren kommit längre i Skåne. Det som kommit upp i krukorna visar i alla fall att något är på gång. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Minns också denna bild, antingen från Lekis eller skolan i Helsingfors. Vem är konstnären?
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är K. Frykstrand som gjort bilderna.
      Må så gott!

      Radera
  4. Våren är ju på väg i alla fall bra att det inte går så fort
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Åhh en sån där månadstavla köpte jag också när mina barn var små i slutet av åttiotalet. Så roligt när man fick byta plansch varje månad - de var ju så fina. Idag hänger den hos mitt lilla barnbarn i Norge.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Den typen av tavlor minns man. Riktigt nostalgi.
    Här finns litet snödroppar och vintergäck, fast nu ordentligt begravda under snön. / Britt

    SvaraRadera
  7. Men tänk vad roligt det blir när alla de lökarna slår ut!
    Allt gott/ Milla

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Gillar månadstavlorna skulle också gärna vilja ha.
    Förstår att du blev besviken av att det var nåt annat, men snöklockor är också väldigt fint. Det gror bra i dina korgar!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Det var väl roligt så det räcker! Jämfört med en halvmeter djupsnö ;)
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
  12. Tänk att man kan bli så lycklig av dessa små knoppar som sticker upp ur jorden. De skvallrar ju om att våren trots allt är pågång! Kram Katarina

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att krukor fyllda med vackra knoppar är ett fint vårtecken. Hoppfullt. Allt det härliga som ligger framför oss. All förväntan och glädje. Nu är allt möjligt. Ett vårtecken nog så vackert och storslaget. :)

    Ta hand om dig kära Pia och så hoppas jag att vårsolens sköna strålar lyser över dig denna måndag i mars.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera