fredag 24 april 2015

Bästa vänner...

...behöver man inte vara, men det är bra att ha en god relation med sina grannar.

Det är sex hus, varav två sommarstugor, på den återvändsgata där jag bor. Vi har bott här längst, 31 år. Mitt emot bor ett nu äldre par som tyvärr inte längre är friska. Sommarstugorna har tagits över av barn till de som en gång bodde där. Ett av husen har nya ägare sedan drygt ett år tillbaka. De tog över efter en dam som bodde där redan när vi flyttade in. Det sista huset har bytt ägare sex gånger.

De flesta av oss känner alltså varandra ganska väl. Vi umgås däremot inte precis. Man pratar några ord när man är ute, tittar till varandras hus när den andre är bortrest, tar in posten, ger katten mat, lånar något verktyg. 

Två av grannarna är däremot ovänner sedan tjugo år tillbaka. De varken hälsar än mindre pratar.
Däremot är de otroligt nyfikna på varandra så de frågar mig om den andre. Gillar det inte alls så jag förhåller mig neutral i vad jag säger.

På tal om att låna då, så har dagens foto-objekt "lånats" från grannens tomt.


Sämre utsikt kan man ha när man drar upp sin rullgardin!

Fler bidrag finns här:
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/


Må så gott!
Pia

8 kommentarer:

  1. Goda grannar är guld värt liksom fin utsikt. Tät och fin magnolia,
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Grannsämja är viktigt och jag är lyckligt lottad.....=)
    Vilken utsikt att vakna till....helt bedårande.

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att det inte är ni som är osams med era grannar, det verkar ju hemskt!
    Varken hälsa eller prata med varann på över 20 år.....!?
    Här har vi knappt några grannar, men i Stockholm låg ju husen tätt och där kände man alla - och hade god kontakt. Ett par grannar blev riktigt goda vänner, hon blev faktiskt en av mina allra bästa. Tyvärr finns hon inte i livet längre.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Härligt med riktigt trevliga grannar som kan bli ens bästa vänner.
    En fantastiskt fin utsikt.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. Härligt med riktigt trevliga grannar som kan bli ens bästa vänner.
    En fantastiskt fin utsikt.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  6. En helt underbar Magnolia. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk magnolia! Så skönt för dig att slippa att ta "hand om " den;-)! Du får bara njuta.
    Vår närmsta granne slutade att hälsa på mig för 15 år sedan. Du undrar förstås varför. Jo. Jag satt upp staket mot rådjur runt min trädgård så att jag har kunnat skapa en. Det skulle jag inte för att "om man bor så här måste man acceptera skogens djur på tomten". Aha.

    /Anja

    SvaraRadera
  8. Ibland är det lite knepigt med grannar. Min närmaste har lite problem så ofta så kommer han till vår tomt en lördag eller söndags morgon. Kliver in på tomten och vill vara social. Inte vi eftersom han alltid i de situationerna är dyngfull.... Såna grannar önskar jag att jag inte hade!

    Kram

    SvaraRadera