fredag 6 februari 2015

Vårlängtan?

Det har ju precis blivit vinter.

 I måndags kom snön till södra Skåne. Det är inte mycket, men i alla fall snö.

Har jag någon vårlängtan?
När jag ser alla löven som ligger på marken så kan jag tänka på hur roligt jag tycker det är att kratta löv. Samtidigt tänker jag att det är skönt när det är gjort. Det är ett omfattande arbete. Brukar bli ca 40 säckar.
Jag tänker på allt roligt men också stressande vårarbete som jag har framför mig. Klippa perenner, rensa upp alla löv och barr i singelrabatterna, kratta löv och ställa i ordning överallt. Ni vet själv. Vill ju ha allt färdigt meddetsamma. På samma gång vill jag ju inte sitta med armarna i kors när jag är ute, utan ha att göra.
Går inte ihop.

Det är ju klart att det blir spännande att se vad det blir av dessa knoppar. Just nu minns jag inte ens vad det är för lökar.

Nej, jag tror inte att min vårlängtan har infunnit sig ännu. Tycker det är skönt att leva lite kravlöst ett tag till.

Fler bidrag på veckans tema finns här

http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Må så gott!
Pia


17 kommentarer:

  1. Håller helt med. Det är härligt med vår men också mycket arbete och ett stressmoment.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  2. Ja, så känner jag det också lite - vintern har precis börjat ju! Men temat denna vecka gjorde i alla fall så att jag började längta men det är rätt måttligt än. Mer längtar jag efter soliga dagar i gnistrande snö. Solen har vi sett alldeles för lite denna vinter.
    Ha det gott!
    Leena

    SvaraRadera
  3. Nu kan jag andas ut. Äntligen någon som kan bromsa min vårlängtan:o)
    Visst det blir ju en hel massa jobb också inte bara att sitta och njuta.
    Nä lite vårvinter först med sol och gnistrande snö.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  4. Det är ju sant, att passa på att njuta denna tid som inte får oss att hasta med ditt och datt. Speciellt i större skala, 40 säckar löv = OJ OJ OJ! Fast... lite klippning av perenner lockar nu, men det är inget jättejobb i min lilla lilla trädgård.
    Trevlig helg!
    /Katarina

    SvaraRadera
  5. Gud vad förståndig du är! Jag är hopplös, kan inte låta bli att ta ut saker och ting i förskott. Så när vintern kom hit till Gotland i onsdags, då blev jag nästan chockad. Löjligt, men så är det faktiskt. Jag var helt inställd på att det skulle bli vår precis när som helst.....
    Men ditt inlägg gjorde att jag faktiskt kan njuta lite mer av "innesäsongen" som inte har några krav på att man MÅSTE ut och nästan arbeta ihjäl sig. Det blir ju mycket jobb när man har stor tomt och dessutom gärna vill ha lite ordning och reda.
    Fast jag tror att jag efter 40 år som trädgårdsägare ska gå in i en helt ny fas; Jag ska nog göra som många jag tidigare såg lite snett på, jag ska gilla att det är lite "vilt och övervuxet"! Om det går att lära om sig...
    KRAM och TREVLIG VILOSAM HELG
    Susie

    SvaraRadera
  6. Precis, även om ni inte har mycket till vinter, sett ur mitt Norrlandsperspektiv.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Det låter skönt, då ska jag inte försöka stressa fram våren utan ta det som det kommer. Bra förslag. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  8. Härlig attityd! Att stressa fram något är förstås helt fel. Är man kanske trött av jobb och annat känns det säkert skönt ännu med den här lite kravlösa tiden. Ännu kan man njuta av mörkret i levande ljussken. Ännu har ljuset inte blivit så där krävande ute. Alla stora helger har vi lämnat bakom oss. Nu kan man verkligen varva ner om det är det man vill :-)!
    Ha det så skönt och njut av kravlösheten en stund till ,-)))!

    /Anja.

    SvaraRadera
  9. Jag längtar galet efter våren. Visst är det mycket saker som ska göras på kort tid men jag gillar det. Men man ska inte stressa för då blir det jobbigt!

    Ha en skön och vilsam vinterhelg :)

    SvaraRadera
  10. Här är en till som längtar förskräckligt mycket efter våren. Förmodligen inget man kan rå för...vi är ju alla olika. Men det ser väldigt hoppfullt ut på dina bilder med de små gröna topparna på vårblommorna. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  11. Det er en god egenskap å leve i nuet:) Våren kommer når den er klar (men jeg lengter litt).

    SvaraRadera
  12. Har samma inställning som du. Det är en skön kravlös tid nu, även om den är grå. Men färg - och blominspiration behövs ändå.

    SvaraRadera
  13. Här försvann precis snön och då blir vårlängtan lite mer påtaglig. annars är det väl skönt om var sak får ha sin tid. Jag är lite dålig på det där... Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  14. Lugn o fin, låter bra.
    Men visst har vi en ljuvlig tid framför oss.
    Håller med att ibland kan det bli stressigt, försöker bestämt arbeta bort det.
    Man måste må bra i sin trädgård och det är ett trix att få ihop när man skapar sina måsten och allt händer eller inte händer på en gång.
    Ha det gott och trevlig helg, hej Ewa :)
    Ha det

    SvaraRadera
  15. Jag längtar väldigt mycket nu, snön smälte bort idag också så det hjälper inte direkt till att stilla denna längtan. Visst ska mycket göras, men det är bara rogivande att få vara ute tycker jag:) Ha det bra!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  16. Tack för alla kommentarer! Kul att få ta del av era tankar och funderingar.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  17. Håller med dig. skönt att leva kravlöst ett tag till.
    Ser att du är som jag - gillar att plantera i krukor.
    Mejla gärna mig på annika@naturligting.se

    Så kanske vi hörs.
    Annika

    SvaraRadera