tisdag 4 mars 2014

Planera eller inte

Mycket av det man gör i sin trädgård har man planerat för, ibland kanske under lång tid.
Man funderar, hämtar inspiration och drömmer. Ibland ändrar man sig flera gånger innan man skrider till verket. En del planer blir aldrig av.
Det händer också att man inte planerar alls utan det är en stundens ingivelse, vilket inträffade hos mig förra veckan.
Utanför dörren har det i många år klättrat murgröna på ställningar. Har ibland retat mig på att det nog blev två olika sorter. Varje vår har jag rensat bort det som varit visset ( jättetråkigt och tidskrävande)
och försökt dra runt de långa slingorna i ställningen så att det skulle se hyfsat ut.
Så hände då detta att jag gick runt med en sekatör i handen och klippt bort lite visset här och där. Plötsligt ser jag mig själv stå och klippa ner den ena murgrönan. Mannen kom och frågade vad jag sysslade med och fick till svar att nu ska dessa bort.
- Ska jag börja på den andra då? sa han
- Nej, tänk om jag ångrar mig. Jag måste se först, svarade jag
- Jaha, vad ska du göra om du ångrar dig då?

Nu kan jag berätta att jag inte ångrade mig alls utan snarare undrade varför jag inte kommit på detta tidigare. Är det vad som kallas hemmablind?
Nu ser det absolut inte snyggt ut men det är då det roliga börjar. Planeringen!!

Tack snälla för kommentarerna till förra inlägget!

Må så gott!
Pia

 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker ofta att det blir bäst när man improviserar. Det kommer nog bli toppen-fint när du är klar. Otroligt fina ställningar du har där, nu syns de ju också bättre/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Ja, det var modigt! Nu öppnar sig många oanade möjligheter... själv är jag svag för klematis och tack och lov finns de sorter som växer från sol till halvskugga.

    Lycka till! Det ska bli kul att se vad du hittar på istället för murgrönan!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Åh, jag kan tänka mig mycket fint och kanske blommande som ramar in din entré i framtiden. Lycka till med planeringen!

    SvaraRadera