måndag 3 februari 2014

Vinterfavorit

Detta är min absoluta vinterfavorit i trädgården. Jag tycker inte ens om den på sommaren.
När den planterades för ca 20 år sedan fanns ingen tanke bakom valet av plats.
 Det var en växt med tre ynkliga grenar som jag tyckte såg trevlig ut. Hade ingen aning om hur stor den skulle bli eller hur den såg ut med blad på.
Nu vet jag att den blir väldigt stor. Bladen på sommaren gör för det första att man inte ser de snurrade grenarna och för det andra ser de urtrista ut. De hänger precis som om de behöver vatten.
Tänk vilken tur att jag planterade den just där. På bilden kan man se två fönster bakom busken. Det är fönstren i matrummet. Matrummet använder vi bara under vinterhalvåret eftersom vi har uterummet den andra halvan. Detta gör alltså att jag kan njuta av busken när den är som vackrast.
Ibland blir det bara rätt.

Må så gott!
Pia

2 kommentarer:

  1. Jag försökte plantera en trollhassel hos mig en gång. Trodde den skulle trivas för vanlig hassel växer så det knakar i utkanten av trädgården. Men det var nog ett dåligt exemplar för den överlevde inte första vintern. Men när jag ser ditt fina träd så får jag lust att försöka igen och då ska jag fundera en extra gång på "rätt" placering.

    Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Vackert träd! Det är kul när det blir rätt :)
    Tack för titten hos mig!
    Ha det Gott!

    SvaraRadera