tisdag 28 maj 2013

Hyresgäster

Ett koltrastpar bor sedan fjorton dagar i mitt redskapsskjul. I en gammal stupränna har de byggt bo. Första gången jag upptäckte att de fanns där var när jag gick in i skjulet för att hämta en spade. Den stackars pippin blev helt förskräckt och flög mot dörren där jag stod. Hade jag inte duckat tror jag den hade flugit in i min panna med näbben före. Ibland är det hanen och ibland honan som ligger där. Nu har vi vant oss vid varandra.När jag går in i skjulet så pratar jag lite med pippin och den ligger lugnt kvar. Ibland är boet tomt men då har den bara varit ute en sväng. Om jag då är inne i skjulet sätter den sig i björken utanför och kvittrar. Då går jag ut och den flyger in till sitt bo. Ska bli spännande och se om det blir några ungar.

Må så gott!
Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar