fredag 18 augusti 2017

Sommaren?

Tyvärr känns det som att sommaren aldrig kom. Inte en enda dag har tanken funnits att gå ner på stranden. Ändå har jag bara 800 meter dit.
Det kan ju förvisso ha varit en solig dag här när vi varit iväg.
Jag vet dock att de fem dagar vi var i Västmanland så var det ingen värme här hemma.
Äldste sonen, som bor i närheten, hade nämligen blivit ombedd att hålla koll på mina 228 krukor så att de skulle överleva. Han var överlycklig över det svala vädret och regnet de dagarna.

Nu har de krukor som fanns med sommarblommor blivit tömda eller fått nytt innehåll.
Så här kommer bara en liten rundvandring:

Några nya klot och gräs.

Alunrot, en favorit.

Potatisblomman levererar fortfarande.

 


Det här Myrtenträdet vill man ju gärna ha kvar. Tips på vinterförvaring och temperatur mottages gärna.

Mina sådda Tagetes blev ju inte så pjåkiga när de väl började blomma.


Gillar skuggan som blir när solen tittar fram.

Ja, så ser det ut just nu.

Må så gott!
Pia

7 kommentarer:

  1. Jag bara älskar dom där kloten som tar upp stenrna runt dom! Var har du hittat dom!?
    Sen älskar jag stilen på din trädgård överhuvudtaget, men den passar inte riktigt in här mitt ute på vischan. Så man får göra sitt bästa och se till att trädgården passar in. Men lite kul grejor kan man alltid klämma in.....
    Alunrot använder jag som bas i trädgården och dom övriga bladväxterna är också mycket tjusiga!
    När det gäller förvaring av myrten så kan jag (som bonsaiodlare där man ofta använder myrten) tipsa dig om att dom ska förvaras svalt och ljust, c:a 4-8 plusgrader - då trivs dom!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar mina klot! De är köpta hos en grossist i Malmö som har försäljning en gång på våren och en på hösten. Märket är Victoria Design så de ska nog finnas lite varstans i Sverige.
      Visst är det så att man får anpassa stilen efter sitt hus och omgivningen. Man kan ju tycka om en stil fast man inte kan ha den själv.
      Tack för rådet angående Myrten!
      Må så gott!
      Pia

      Radera
  2. Hej! Hittade in till din blogg och kikade runt lite.
    Gillar dina rostiga grejor som syns här och där.
    Är själv också svag för rostigt, zink och betong i trädgården!
    Ha det fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade hit och gillar vad du såg!
      Må så gott!
      Pia

      Radera
  3. Jösses! 228 krukor!?
    Jag fattar att sonen var nöjd med ostadigt väder :D

    Visst är det så att bloggandet minskar just med fördel för Insta! Kanske är det just det där att man tycker det tar tid att kommentera hos andra som man väljer att inte fortsätta blogga. Men jag tänker så här: Skit i kommentarer. Blogga för att man vill. Fler läser än vad man får kommentarer och det är ju bra :D
    Det finns de som tar bort kommentarsfunktionen så att ingen kan kommentera! ärligt, har jag funderat på det :D
    Utan krav lixom :D

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju jag inga grävda rabatter så det kräver lite krukor! Låter nog mer än det ser ut. Blev förvånad själv när jag räknade.
      Jo visst kan man själv strunta i kommentarerna men jag tycker det är kul att läsa kommentarerna även på andras bloggar. Dessutom är det ett bra sätt att hitta till de som man inte visste fanns.
      Jag förstår dock din tanke med kravlöst. Det är ju alltid kul med en kommentar.
      Må så gott!
      Pia

      Radera
  4. Så kul att jag hittade hit. Tack vare en kommentar hos mig. Vilka vackra installationer du har och många saker är helt annorlunda mot vad jag sett tidigare. Snyggt och lekfullt.
    //Helene

    SvaraRadera