fredag 21 november 2014

Det bästa med november

Jag har absolut inga problem med november. Tycker rent av det är en mysig månad. Men det är inte lätt att komma på något ur ett trädgårdsperspektiv.
Just i år får jag nog ändå vara glad för den milda temperaturen. Normalt sett tar jag in alla de växter som inte tål frost i uterummet. Där kan bli minusgrader men det brukar gå vägen ändå.
Men i år så byter vi ut hela köket vilket gör att man ej har nånstans att sitta och äta frukost. Nåja, man skulle klart kunna sitta i matrummet. I vilket fall så äter jag alltså fortfarande min frukost i uterummet. Visserligen får jag sätta på infravärmen, på med en morgonrock samt en filt runt benen.
Men jag njuter av att sitta där och följa trädgårdens förvandling.


I år kan jag använda mossan i trädgården eftersom den inte frusit ännu. Det känns ju bra att slippa köpa när stora delar av tomten består av mossa.


Såg till min förvåning att jordgubbarna hade blommor. Overkligt!

Jag sitter också och hör hur alla de fåglar som håller på att flytta söderut drar förbi högljutt tjattrande.
Tänk att detta är sista stoppet i Sverige innan de flyger ut över havet.
Påminner mig om att jag måste köpa fågelfrö till de små fåglar som stannar kvar.

Den här ska hängas upp idag.

Fler tolkningar om november hittar du här.
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/

Må så gott!
Pia

16 kommentarer:

  1. Låter alldeles härligt att sitta i uterummet och käka frukost! Wow,säger jag! /Anja

    SvaraRadera
  2. Håller med dig! och där sa du något om massan, ska nog bege mig ut och plocka lite eftersom den är så fin nu, man vet ju aldrig när det fryser till! Ha en mysig helg. Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Snyggt fågelhus! Och så härligt med frukost i uterummet.
    Ha det gott!//Ulrika

    SvaraRadera
  4. Såååå mysigt att fortfarande kunna äta frukosten i uterummet......=)
    Glöm nu inte att mata dom små fjäderfäna i din fina frömatare.....!!!

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Det trivelige under kjøkkenbytte er jo å spise ute. Fantastisk å kunne gjøre det i november!

    SvaraRadera
  6. Otroligt att jordgubbarna blommar.
    Kram

    SvaraRadera
  7. ja visst är det bra att man har lite mossa i trädgården, äntligen kommer den till nytta ;)

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Vi kan heller inte låta bli att äta i orangeriet/uterummet trots kylan. Men inte frukost kanske, då är jag för ruggig, hellre kvällsfikat och med många levande ljus :)

    SvaraRadera
  9. Spennende med nytt kjøkken:) Utrolig at jordbærene blomstrer ennå.

    SvaraRadera
  10. Så fint fågelhus!
    Ja, härligt med alla småfåglar nu...
    Såg att det var en hel del mossa i gräsmattan, ska kanske se det som något positivt, ha ha!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Jordgubbarna blommar här också, och fåglarna äter och mår gott. Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Så koselig et fuglehus. Det kommer nok til å bli flittig besøkt:)

    SvaraRadera
  13. Men vad härligt att kunna sitta ute! Nu pratar vi sista veckan i november?
    Helt galet egentligen :)

    Ha en trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
  14. Låter härligt att äta frukost i uterummet så här års. Intressant att flyttfåglarna fortfarande är kvar. De lämnade oss för ett bra tag sedan. Så sött det lilla fågelbordet är, blir nog poppis hos fåglarna!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  15. Tack alla ni som tagit er tid till att skriva en kommentar!! Jag blir verkligen jätteglad!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  16. Så gott att fortfarande kunna sitta i uterummet och ta frukost Pia. Vardagslyx när den är som bäst. Och det har sannerligen varit en mild höst. Idag kom första frosten hos oss. Några dagar innan vi tar steget in i december. Och nu när julkänslan börjar komma smygande så känns det på något vis helt ok att vintern gör sitt intåg.

    Ta hand om dig och ha en riktigt fin helg Pia.♥

    Kram

    SvaraRadera